Skip to content

Teknologi og innovasjon

13/05/2010
tags:

I  95 ble jeg kjent med PC og lagringsverktøyet 3,5” disketten. Disse flate og firkantede diskettene var en mare, i hovedsak pga de gikk så fort i stykker. Så når pappa ordnet CD-brenner for første gang var det full fest hjemme hos han.

For 6 år siden begynte jeg på videregående og ble kjent med en ny lagringsmetode! Dette var en USB-minnepenn, -pinne, eller –lagringspinne om du vil. Kjært barn har mange navn! Ikke var dette enklere, men det var også mulighet for å lagre mer! Det å gå fra 1,44 MB til 128MB på en slik liten og praktisk duppeditt tok jo helt av!  Dog når jeg ser på min USB-stick på 16 GB, så er det litt artig å se tilbake hva som den gang var stort.

Jeg trudde nå at diskettstasjonen var for lengst gått av  med pensjon, og deretter også 3,5” disketten overhode ikke fantes i produksjon helt til jeg leste en artikkel fra VG. Norske leger bruker fremdeles disketter!  Og dette koster myndighetene 1,3 millioner i året.

Første reaksjon var å bryte ut i latter. Men hvordan i alle dager har de fortsatt med denne gamle traveren når det finnes nye og sikrere metoder å lagre viktig informasjon? Heldigvis er det på tide å bruke nyere metoder, for i Mars 2011 stanser Sony, som er siste produsent, salget av diskettene.

4 kommentarer leave one →
  1. 13/05/2010 13:25

    Hvordan lage blomsterpotte av disketter: http://www.instructables.com/id/Floppy-Disk-Planter/
    😉 <– På norsk heter det å bruke smiley for fjesing!

Legg igjen en kommentar

