Skip to content

Gamle minner

10/02/2010

Den første sansen en med Alzheimer mister, er luktesansen. Grunnen til dette er fordi det er vår sterkeste organ som er koblet opp mot hukommelsen og minner!

Du har vel også opplevd å lukte, eller smake noe som trekker deg tilbake en del år, gjerne på noe du nesten hadde glemt?

Første gangen jeg opplevde det, var ved lukten av en parfyme. Plutselig ble jeg mo i knæra, svimmel og måtte sette meg ned for å ta pusten. Minnene og følelsene jeg opplevde første gang jeg opplevde denne duften kom tilbake som et slag mot magen, og jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle forholde meg. Men allikevel var det en god opplevelse, for denne lukten minnet om en fantastisk kveld  :)

Dog det jeg kom på nå siden jeg begynte dette innlegget var noe jeg smakte. Smakssansen er koblet opp mot lukt, og du har vel opplevd et utallig ganger når du er forkjølet med tett nese at maten ikke smaker!

Blandingen jeg nå har smakt minnet meg om et mindre hyggelig tilbakeblikk.

Før jeg forteller hva, tenkte jeg du sku forsøke å prøve på et eksperiment. Da trenger du;

–       Cola

–       Pulverpadder

Spis et par tre pulverpadder(Red; Ved å spise menes tygg dem, slik at du får blandet det harde med pulveret inni.) Når du har svelget, skyll ned restene med vanlig cola. Smaker rart?

Min assosiasjon var hvit hostesaft. Hvit hostesaft fikk jeg bestandig når jeg var liten og syk, og denne forferdelige guffa var å få på brune, store flasker. Jeg har bestandig lurt på hva medisinen heter, og har fundert på hvordan jeg vil oppleve smaken nå som jeg har blitt eldre, så jeg måtte prøve dette gang på gang! Smakte like jævlig som sist, men var moro å bli minnet på yngre dager🙂

Opplevd noe lignende? Del det gjerne her, jeg er villig til å prøve🙂

No comments yet

Legg igjen en kommentar

