Skip to content

Sarkasmetegnet!

25/01/2010

Jeg leste en artikkel i VG om at det nå er kommet et sarkasmetegn. Dette er for å gjøre det klarere i tekst når sarkasme brukes. God tanke, men jeg er ikke sikker på om det blir så effektivt som det burde.

Men for å ta for meg noe annet først, nemlig betydningen av sarkasme og ironi i hverdagen.

Når det kommer til sarkasme og ironi så deles folket opp i to hovedkategorier;

  • De som forstår og liker det, samt
  • De som overhode ikke har peil på betydningen, men kommer med kvasse grunner for hvorfor de ikke liker det.

Første forståelsen for sarkasme

Sarkasme ble jeg hovedsakelig introdusert for på Torsdagsklubben når Otto Jespersen skulle holde appell på slutten av sendingen. Ble fascinert av denne formen for å fortelle mennesker om et synspunkt på en måte som provoserer, og ikke minst får i gang en diskusjon! Mitt syn på disse kåseriene er for å vekke folk opp, og få de til å ha en mening. Det kan virke kvast og nedlatende, men hvis man ser etter så går det på å sette seg i et annet perspektiv enn du egentlig mener, for så å tale for det på en ironisk måte.

Hvordan ironi kan oppleves

Ironi har jeg oppfattet at ikke alle tar til seg like lett, noe til både min og de jeg prater med sin frustrasjon. Min pga det er mye ironi i min hverdag blant venner og omgangskrets, og for de jeg prater med fordi de trur jeg er frekk. Det ender ikke med et heldig utfall.  For å sette dette i perspektiv;

Ironi og spøker kommer naturlig når jeg er nervøs, og det hender også at jeg blir det når jeg snakker med nye mennesker.

Mennesker jeg ikke kjenner tar dette ille opp, for det blir tolket feil.

Vi deler deretter ikke spesielt mange samtaler.

Jeg trekker meg automatisk unna når samtalene dør ut, eller blir kleine.

Konklusjon, jeg oppleves som en vanskelig person å komme inn på. Men du kan skimte et godt hjerte når du kommer forbi det jeg uttaler.

Ironiens bakside

Jeg bruker ikke ironi bare for å fremme diskusjoner, men det hender det glipper ut når selvfølgelige kommentarer blir slengt ut i rommet. DET er den delen av ironien som er frekk. Dette bør du for Guds skyld unngå såfremt det ikke er kjentfolk du preker med! Men det er en gråsone her; destruktiv provokasjon. Dette er når du forsøker å provosere folk til aggresjon, ikke for å komme med noe saklig. Dette går på lik linje med kverulering nettopp pga baktanken for hvorfor du handler som du gjør.

Sarkasme i tekstform

Når jeg leste artikkelen i VG tenkte jeg det var en artig idé, for dette kan gjøre det enklere å forstå.  Dog jeg er en av dem som mener at sarkasme og ironi er ”forbeholdt” talespråket. Selv jeg skriver ironisk til tider, men allikevel for å få full effekt så bør det brukes i tale, og ikke bak et tastatur. Dog jeg er meget spent på bruken av dette tegnet og hvordan det fungerer, så ser frem mot å se hvordan det går.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

