Skip to content

Finurligheter med tog #1

11/01/2010
tags: , , ,

Har enda et innlegg om tog.

Jeg har overhode ikke noe problem med tog, men jeg har mange tanker rundt det å være medpassasjer og ikke minst triks som fungerer meget godt under togreisen. Jeg vil ikke ta for meg alt her, for det er faktisk mye jeg sitter med av tanker rundt å ferdes med dette fremkomstmiddelet.

Selvfølgelig så klarer også jeg å finne ting som irriterer meg når jeg sitter på selve toget, men for å ta tak i et problem; påstigning.

Jeg står halvtrøtt på morran ca et minutt på syv. Uansett hvor god eller dårlig tid jeg har, klarer jeg bestandig denne marginen. Dvs. at det er ca et par minutter til toget ankommer jernbanestasjonen i Moss. Titter rundt meg og ser et par andre halvtrøtte skapninger, et par drosjer og noen videregåendeskoleelever som venter på bussen.

Med ett toget skimtes i horisonten er det ett eller annet som skjer med denne ellers så fredelige morgenen. Plutselig strømmer det på med mennesker ut fra ventehallen, og det hele utvikler seg til en kamp på liv og død!

Før jeg rekker å forstå hva som akkurat skjedde, og hvor i granskævven disse menneskene kom fra, kommer de dundrende mot meg. Bakken buldrer og steinspruten står i det de kommer mot meg, altså i full galopp.

Jeg tråkker tre skritt bakover fra der jeg står, slik at folkemengden kan komme forbi. Er det noe jeg har lært, er det å beholde faste plass. Er man snartenkt så ser en at toget stopper på mer eller mindre samme plass hver gang.

Folkemengden bryter forbi, noen stopper opp der jeg er og noen er allerede tapt i kampen. Når toget kommer dundrende inn på perrongen trer jeg frem igjen, og stiller meg ved siden av en jente på min alder, og en dresskledd kar.

Toget stopper som vanlig der jeg har beregnet, men den velkledde karen ved min høyre side forvandler seg plutselig til et voldsomt villdyr! Erfaren som jeg er ser  jeg at forvandlingen er i gang og trer tilbake et skritt. Det kan jeg dessverre ikke si for den uskyldige antilopen på min venstre side…

Før hun rekker å tenke «byttedyr» blir hun meid ned av stresskofferten villdyret har med seg, og er dermed enda et offer på denne slagmarken.

Plutselig dukker det opp flere dresskledde villdyr, og dermed bestemmer jeg meg for å kaste meg ut i det. Heller skrubbsår, enn trampet halvt i hjel! Jeg trår helt frem og står på stive bein mens tre menn ivrig forsøker å dytte meg vekk. (Her hjelper det å ha trening! Det å krangle å bryte til stadighet med venner og ikke minst broder’n har endelig ”paid off”) I det de trekker seg tilbake for et nytt dytt, tar jeg sats og spretter inn foran dem. Da blir jeg most inntil døren av villdyra som overhode ikke har planer om å gi opp kampen! Heldigvis har de gamle togene som går om morgenen rekkverk ved inngangen slik at jeg får dratt meg trygt i land.

Men kampen er ikke over her. Neste oppgave er å finne en plass å sitte uten å bli hoppet på, trampet ned og slått bevisstløs. Jeg har noen faste valg her også som stressede antiloper, villdyr, dovendyr og ikke minst bøfler ikke legger merke til, jeg må bare komme meg helskinnet frem.

Jeg smyger meg som en rev gjennom gangene, og der er den! En toseter helt tom! Jeg ser at det er en til som ser det samme som meg, og slår meg til ro med å dele plass med han.

Hvis du trur det er helt uten farer å bruke kollektiv trafikk, har du aldri tatt toget i rushtiden! Skal love deg det er samme tendenser i Oslow ved 4-5 tiden!

Kjeder du deg en dag og er klar for en utfordring? Ta toget til Oslow!

3 kommentarer leave one →
  1. 12/01/2010 14:20

    Kjenner til den ja.. Heldigvis har jeg funnet med punkter på perrongen i både Tønsberg og Oslo slik at jeg nesten alltid er sikret sitteplass😉

    • 12/01/2010 14:26

      Legger man merke tell detaljene, skal det ikke så meget tell for å sikre seg en plass🙂

  2. Parasoll permalink
    13/01/2010 16:17

    Fantastisk artig lesing. Heller deg en meg tenker jeg i det jeg vrir om tenningen i bilen. Men man kan faktisk en gang ca hvert 10 år risikere å havne ved siden av motsatt kjønn en som er ok både å se på å prate med. Det er vell omtrent samme ods som på tippinga det, og tippe det gjør man jo….

Legg igjen en kommentar

