Skip to content

Togproblemer!

10/01/2010

En spesiell opplevelse!

Setter meg på toget fra Oslo S retning halden 18:50 og sendte melding til samboeren at jeg skulle være hjemme rundt 8 tiden. Vel, sånn endte det ikke.

På vei ut av stasjonen, ikke mer enn 500 meter blinker det voldsomt ute! Det minnet litt om et lynblink. Så stopper toget. Allerede da skjønte jeg det var noe, og tenkte strømmen på toget hadde gått. Plutselig smeller det, og det spruter voldsomt med gnister ned fra taket på toget!

Dette er ikke bra tenkte jeg da.

Det viser seg at kjøreledningen til toget er kjørt ned.

Med en gang får vi beskjed over høytaleren hva som er hendt, men vi må for Guds skyld ikke bevege oss ut, for de veit ikke hvor ledningen befinner seg! Dette er en ledning med ca 160.000 volt, så hadde vært jævla kjipt å tråkke på en slik en.

De jobber iherdig med et spesialteam fra Oslo som har peil på disse strømførende kablene, og vi ventet deretter på å kunne bli evakuert ut. Merker jeg var forbanna nervøs i dét det smakt, men holdt humøret oppe og preket lystig i tlf.

Så måtte de ta strømmen på toget, og det ble helt mørkt.

Merket det begynte å bli kjølig, og akkurat i det tanken slår meg, kommer personalet med pledd til alle man! Jeg åpner posen med pledd, og der ligger det også ørepropper, sånn bind  man kan legge over øynene for å sove når det er lyst, og en pute! ”Nå har jeg det som plommen i egget” tenkte jeg i det jeg trakk føttene opp på setet, og satt meg godt til rette=) Ska ærlig innrømme at jeg stjal dette pleddet med meg hjem, men det er da lovlig i en slik situasjon?=P

Ca 20:10 begynte ting og skje, og tre karer med lommelykt saumfarte skinnene. Vi ventet så noen minutter til, og da fikk vi beskjed om å bevege oss fremmover i toget for der kunne vi gå ut. De hadde da funnet ut at ledningen ikke hadde falt helt ned, men hang halvveis ned mot skinnene. Vi gikk over fire spor for å komme på ”bar bakke”. Lova deg det er mye snø mellom sporene! Og jeg hadde ikke på meg høye sko…

Oppe på veien ble vi kjørt til Oslow S med buss, og videre med buss fra Oslo til Ski. På Ski stod det nok et tog, og det er her jeg sitter nå. Egentlig nøgd med å ikke ta bussen hele veien hjem, for blir så fort bilsyk der.

Det har vært en spennende og skremmende opplevelse, men vil takke personalet til NSB! De kom med stadig oppdatering av informasjon, og de forsøkte å hjelpe til slik at vi hadde det best mulig. Var heller ikke vanskelig å skjønne at de jobber på spreng når slike alvorlige hendelser inntreffer! De skal også ha for å kunne svare så godt de kan selv om de ikke har all info selv. Ting skjer, og når situasjoner oppstår som NSB ikke selv kan klandres for så stiller de opp og tar ansvar! Dette har ikke skremt meg fra å fortsette å ta tog=)

No comments yet

Legg igjen en kommentar

