Skip to content

«Snill Pike»

12/11/2009

Jeg leste en blogg tidligere i dag fra Icecreambear, der hu har lagt ut innlegget ”Snill pike”, med en henvisning til at det ikke lønner seg å være ordentlig, arbeidsom og ærlig, for det lønner seg allikevel ikke i det lange løp! Hu skriver at en ikke får igjen for å være den ordentlige og hjelpsomme jenta, for selv med innstillingen at det vil komme tilbake til en hjelper ikke. Hu refererer også til at de ”slemme” gutta som skulket skolen, og tok livet som det kommer har det bedre, for de har innsett hvor urettferdig verden er. For å ikke kun referere til min tolkning av teksten hennes, kan du lese hvordan innlegget er her.

 

Men jeg må si at jeg ikke er enig i henne på alle punktene selv. Personlig har jeg bestandig vært den stille og uskyldige som har gjort alt jeg har blitt fortalt opp igjennom tiden. Jeg har innsett at det finnes en grense mellom hjelpsom og naiv, så jeg har begynt å gi litt mer F opp igjennom. Dette kommer ikke av at jeg ikke får noe igjen, men heller mer i retningen av at jeg kan ikke bry meg om hva alle mener, og alle krever! Det gjelder å luke ut det viktigste, hovedsakelig for å ikke slite ut hodet, og pådra deg nervesammenbrudd.

Dog står for at er du hardt arbeidende, og stiller opp for andre i forskjellige sammenhenger, så vil du også føle på kroppen at andre også legger merke til det! Det er ikke bestandig du får høre det dagen etterpå, men når folk kjenner deg så vil du også se hvor mye de verdsetter deg! Sier overhode ikke at du skal være naiv, og tillate deg alt, men vis vennene dine hvorfor de har deg som venn.

De som ikke bidrar spesielt mye i dette samfunnet blir bitt i ræva etter hvert. Jeg har sett noen av de jeg går i klasse med er totalt på kjøret nå. Ikke bokstavelig talt, men når du ser de du gikk ut av ungdomsskolen med fremdeles sitter i kassa på Kiwi, og overhode ikke har forandret seg på de 8 årene, så er det skremmende hvilken retning de er på vei hen! Andre gjør det på den andre måten ved form av utnyttelse av de som er rundt, og det hender det tar lengre tid før de får utslag for væremåten. Men de er nesten garantert at de ikke sitter igjen med venner når de begynner å bli eldre, og i verstefall har de ikke familie som ønsker kontakt med dem.

Greit, verden er urettferdig, men hvorfor skal du gjøre den så mye verre? Hvorfor skal du gi opp alt, og tru du har startet et nytt og bedre liv? Personlig sitter jeg igjen med en mye bedre følelse når jeg veit at jeg har bidratt til å hjelpe noen, og den følelsen er ubetalelig. Samme gjelder med hardt arbeid; hva er ikke bedre enn å slite ræva av seg, og så få full uttelling?

 

Du kan gjøre en forskjell! Smil til verden, la verden le av deg. Men når du går og legger deg så veit du at den som ler sist ler best!

2 kommentarer leave one →
  1. Parasoll permalink
    18/11/2009 21:56

    Hehe har forsøkt å fortelle deg hva du skal gjøre i flere år jeg nå.. Men funker ikke.. lol.. Så du er nok litt enig i bloggen lell….

    Snx vennen…

    • 23/11/2009 15:02

      Er jeg egentlig det? Og er vel fare for at jeg tar til meg enda mer enn hva jeg gir inntrykk for?=)

Legg igjen en kommentar

