Skip to content

11 tips til en krevende oppgave

12/11/2009

Vi driver nå med et prosjekt som vi jobber sammen i grupper om, og derfor vil jeg ta for meg arbeidsmåter som fungerer på meg. Arbeidsmetodene er mer rettet mot selvstendig arbeid, for personlig synes jeg det er utrulig mye enklere å bidra, være motivert, og jobbe knallhardt i grupper enn det er selvstendig. Dette kommer av det ansvaret man har overfor de andre på gruppa, og ikke minst det er da du må vise hva du er god for!  Sier ikke at du ska være umotivert aleine, noe av grunnen for at jeg kommer med disse tipsene;

 

1. Legg fra deg forstyrrende elementer

a. Internett, mobil, venner, TV etc. er forstyrrende elementer som bruker unødvendig tid, og forkorter tiden du har på oppgaven du sitter med. 10 minutter surfing blir fort en time, og skal du ut og ta en røyk med ei venninne, eller for å sladre litt, forsvinner plutselig hele kvelden.

b. Så oppfordringen er; skru av nettet, sett mobilen på lydløs, fortell vennene dine at du er opptatt, og lat som du ikke har TV. Alt dette kan gjøres i de fortjente pausene og ved å fjerne disse godene, så har du en god grunn til å jobbe hardt, og komme deg langt på vei.

2. Gjør grundig research og ta vare på det du finner

a. For å kunne levere en god oppgave, gjelder det å ha gjort grundig reserach slik at det du leverer står på en stødig grunn. Det morsomste med research er all den nyttige informasjonen en kommer over, og ikke minst mye en kan komme over som du kan leke deg med på privaten.

3. La deg inspirere

a. Tom for ideer, og er rett og slett føler du har brukt opp alle de gode ideene? La deg inspirere! Skal du spille på humor, så sett på en serie du veit du ler av, lager du en annonse og er usikker på utformingen, så sett deg ned med et magasin og se hvor mye utforminger som finnes eller rett og slett sett på litt musikk! Sier for Guds skyld ikke at du skal kopiere, men ved å sette den infoen du sitter med sammen med det du nå opplever, så vil du fort få noen nye ideer du kanskje ikke trudde du ville komme på.

4. Sov ut og spis frokost

a. Når kroppen sier stopp, og du er helt uttørket, ta en varm dusj og gå og legg deg. Hjernen prosesserer fremdeles selv om kroppen hviles, og når du står opp dagen etter, trøkk i deg en variert, og god frokost. Da er endelig kroppen klar for nye sprell. Powernap kan også anbefales om tiden begynner å renne ut. Er det en dag igjen, så sov en time når du begynner å kjenne det i nakken, for da holder du ut lengre på kvelden.

5. Finn en plass du jobber best

a. Ikke sitt hjemme i sofaen om du veit du blir distrahert av tekniske ting, eller familie. Har du et kontor du kan være i din egen verden, mulighet til å sitte på skola i helgene eller er det et bibliotek i nærheten, så bruk det for det det er verdt! Du vil virkelig få uttelling for det.

6. Ta pauser

a. Pauser er gull! Det å sitte med den samme oppgaven i 10 dager i strekk gjør at du automatisk blir lei, uansett hvor interessant temaet er! Reis deg opp og strekk på deg, gå ut og ta deg luft, unn deg mat, og ikke minst sukker, sett på en film etc. Det er ubegrenset hva hver enkelt føler passer best for å kople hjernen fra oppgaven. Uansett hvordan pause du tar, kom deg bort fra det du driver med, og skru av hjernen!

7. Få i gang kreativiteten

a. Det hender alle at uansett hvor mange pauser, eller hvordan en forsøker å la seg inspirere så går ikke oppgaven fremover.  Så bruk kroppen og hjernen! Begynn å få i gang kroppen med en lek, evt. froskehopp om du er aleine, og fortsett med en hjernetrim!
b. Dette er også varierende fra person til person, så personlig pleier jeg å løse kryssord/sudoku, finne meg et spill der jeg trenger å vri hjernen, og ikke minst er jeg sammen med andre er Gruble genialt! Fungerer også å prøve å skrive et dikt, lage nye sanger etc.

8. La vennene ha det moro

a. Selv om du er opptatt så skal du ikke se bort i fra at du kommer til å bli invitert bort av venner. Kino, fest, middag og lignende er hverdagslige opplevelser du pleier å ha med vennegjengen, men tillatt deg selv å takke nei! Vennene dine vil ha forståelse for at du ikke kan bli med nå, og du vanskøter ikke dem av den grunn. Det kommer bestandig en ny invitasjon.

9. SPIS!!

a. Mat kan du ikke unnvære uansett situasjon. Spis de måltidene du trenger, og ikke minst mer! Ved å bruke hodet mye i løpet av en dag, så forbrenner du også mer enn du gjør til vanlig så gi kroppen det den trenger. Mat og mye væske trengs for at helten fungerer normalt, og ta deg tid til det, selv om det begynner å bli knapt med tid. Og ikke minst, tenker du mye på kostholdet, DRIT i det nå! Du trenger den næringen du kan få, sunn eller usunn, og fortsett heller å fokuser på vekten når oppgaven er levert.
b. Personlig er jeg meget glad i mat, men når jeg blir stresset, eller er opphengt i et arbeid så går tiden så uhyre fort, og jeg glemmer å få i meg både væske og fôr. Derfor har jeg bestandig en pakke med kjeks, en sjokoladeplate, en flaske med vann, pakke pastiller eller lignende i baggen slik at selv når jeg er i min egen verden så har jeg noe å hive i meg når jeg merker at magen begynner å skrape. Selv om det ikke er spesielt mye næring i det, så hjelper det allikevel på når jeg sitter på toget, og kommer på at jeg har glemt å få med meg niste på veien. 3 kvarter kan fort bli fatale om du er sulten, og skallebank er å unngå koste hva det koste vil.

10. Ikke utsett

a. Alle har gjort det, tenker så på at dette skal man forandre til neste gang, men sjelden klarer en å gjennomføre det. KUTT DET UT! Selv om du har klart deg igjennom grunnskolen ved å drite i lekser, og gjøre alt kvelden før, vil du bli bitt i ræva tilslutt! Vær heller forberedt og gjør det du skal når du har tid til det, for bedre å være ferdig kvelden før og kunne slappe av, enn å sitte oppe til 4 med koffeinsjokk, og nerveproblemer.

b. Jeg er en av mange som bestandig har utsatt, og tatt ting litt som det kommer, selv om det værste jeg veit er å komme uforberedt! Eller jeg var. Når jeg begynte på NKF forstod jeg virkelig hva det ville si å jobbe rævva av seg, og ikke minst få som fortjent! Det er så mye deiligere å vite at du slipper å sitte med svettetokter når du har kun et par timer igjen til levering, samt presentere hele opplegget med trygghet, og ikke minst få ros etterpå. Selv om du har satset på et dårlig prosjekt, så vil du få utbytte i form av at det kan sees at du har jobbet godt med det!

11. Ha det moro

a. Ikke glem at du skal like det du jobber med! Lek med absurde tanker, dra med deg noen venner og prek om det, slå til med en flaske øl  og kos deg med oppgaven du har foran deg. Jo mer moro du har, desto bedre går det. Tiden vil fly, men samtidig du vil få mye mer igjen, og mer inspirasjon enn om du sitter helt alene, og jobber 24/7.

 

Dette er selvfølgelig viktige faktorer også når du jobber sammen med andre! Fin din måte å jobbe på og ta alt i ditt eget tempo. Selv når jeg jobber i grupper, er det tider jeg må sitte for meg selv og pludre, så da gjelder det å komme seg bort fra den vanlige verden, fantasere seg bort, og levere etter beste evner!

 

Så lykke til, jeg har tru på deg! Og kom gjerne med dine egne metoder, for ingen av oss blir for gamle for å lære nye triks:)

2 kommentarer leave one →
  1. Rita permalink
    28/12/2009 22:33

    Ah, takk. Nettopp hva jeg trengte nå. Holder på med tre store oppgaver på skolen som skal være ferdig før 5. januar.

    • 28/12/2009 22:50

      Hyggelig å kunne være til hjelp!
      Pass på å ikke slite deg helt ut, og lykke tell=)

Legg igjen en kommentar

