Gå til innhold

Hvordan få en dårlig dag bedre!

01/10/2009

Alle opplever vel å stå opp med totalt feil bein, men nøkkelen til et godt og suksessfult liv er å finne en måte å snu på dette!

Sier ikke at jeg veit oppskriften til å bli statsminister, toppsjef i Hydro eller hvordan man finner opp kuren til AIDS, men jeg veit hvordan man skal gjøre en «crappy» dag bedre!

Så her er listen over ting du bør tenke på når du aller helst vil grave deg ned under dyna, og ønske at du våknet i et paradis uten bekymringer;

1. Legg deg ned 5. min  til og nynn på en sang du liker
Hvorfor? Jo, du får en positiv strøm som går igjennom kroppen, og ikke minst, en unnskyldning til å ligge og dra deg i noen minutter til! Personlig nynner jeg bestandig på en supportersang om gule giraffer, for den får meg bestandig til å smile:)

2. Reis deg opp, og smil!
Har du noen sinne forsøkt å tenke noen negative tanker mens du smiler? Det er bortimot fysisk umulig, for det krasjer totalt med hva du gjør med kroppen. Så smil til verden, og se frem mot en god dag!

3. Fortell deg selv hvorfor du er så god som du er!
Jeg har ei venninne av meg som bestandig forteller seg selv at hu er så flott, så talentfull og unik, og det med grunn! Du også er flott, og har du ingen der til å fortelle deg det, så må du si det selv. Gi deg den selvtilliten du fortjener, og start dagen positiv.

4. Lag deg verdens beste lunch med et notat
Masse godt pålegg har du i kjøleskapet. Prøv å frisk det opp med litt krydder og grønnsaker. Kanskje du har et eple liggende på benken også? Gjør det mest mulig appetittlig, og tru meg, du kommer til å glede deg over det når lunchtidene kommerJ

Sett kronen på verket ved å skrive ”Ha en god dag” på et mellomleggspapir, så får du også en hyggelig kommentar til måltidet.

5. Sett kun på positiv musikk når du går til skolen/jobben
Negativ musikk får deg i negative tanker. Ikke hør på Welcome to the Black Parade når du går til toget, det kan fort få deg i tvangstanker om dagen fremdeles suger. Positiv musikk får deg i positive tanker, og ikke noe er bedre enn å smånynne mens du går mot toget.

6. Fortell alle andre hvor flinke de er
”Hvorfor skal jeg fortelle andre at de er flinke når jeg selv ikke får høre det?” FEIL! Oppmuntre de som står deg nær, og det vil fort spille tilbake på deg og.

7. Ikke fortell alle om den ”crappy” dagen din
Greit å fortelle at du har en mer eller mindre dårlig dag, men ikke gjør så mye ut av det. Jo mer du prater om det, jo mer innstiller du deg på at den er dårlig.

8. Når du legger deg, tenk på hva som var bra med dagen
Gå igjennom hva som faktisk gikk bra med dagen, og verdsett det du selv presterte. Da vil du legge deg med et smil, og også sovne lettere.

9. Sist men ikke minst, se det positive i alt
Selv det mest negative har noe positivt i seg. Finn det! For å ta noen eksempler;

Du fant ut at du har overtrukket bankkortet og det er 3 dager til lønning – fort lærer du hvordan det er å tenke økonomisk, og muligens også har noen spareløsninger for neste måned.

På vei til skolen trappen var glattere enn du  trudde og knakk beinet – den kjekke sykehusmannen sjarmerte deg i senk, og du hadde en hyggeligere enn du ville hatt i mattetimen.

Alt har noe positivt ved seg:)

Opplever du til stadighet at du har en dårlig dag, så begynn å gi terningkast. Sett stikkord for hva som gikk bra. Terningkastene 1 og 6 bør grunngis, og når du igjen føler deg langt nede, se tilbake til alt det gode du får til, og prøv å gjør det som du veit du er god på, så ser du fort at grunnen til at dagen er dårlig, er pga den selv ikke har den største selvtilliten:)

Jeg veit du er unik, så nå vis deg selv at du er det!

Så, hatt noen dager du har klart å snu til det positive?

4 kommentarer leave one →
  1. 20/10/2009 10:44

    Denne listen slår ikke feil;)

  2. 13/01/2012 03:01

    Denne lista likte jeg 🙂

  3. Cristina permalink
    20/05/2012 18:17

    Utrolig godt innlegg, og fantastisk skrevet! Det rørte meg… 🙂

Trackbacks

  1. Hvorfor lesere havner på siden min « Vriompeis

Legg igjen en kommentar